För att söka till den här kursen ska du kontakta din hemkommun. Vänligen klicka på din hemkommun:
Boxholms kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Hans Sjögren 0142-895 77
Boxholms kommun erbjuder i samarbete med bland andra Mjölbys och Linköpings kommuner
utbildningar för vuxna. Du kan även söka utbildning och kurser i Tranås. Mer information
om vuxenutbildning i Tranås hittar du här.
Mer information hos Boxholms kommun.
Ansökningsblanketter:
-
Ansökan-Mjölby.pdf
-
Ansökan-Linköping.pdf
Linköpings kommun
Du hittar vårt utbildningsutbud här.
Studie och yrkesvägledning
Jobb – och kunskapstorget
Reception 013 - 20 55 00, 013 - 29 47 00
Öppetider se vår hemsida www.linkoping.se/vuxenutbildning
Birgittaskolans vuxenutbildning
Inger Ek 013- 20 77 30
Roger Karlsson 013 - 20 77 29
Mer information om kommunal vuxenutbildning i Linköping finns på www.linkoping.se/vuxenutbildning
Ansökan:
Linköpings kommun tar emot ansökan via webben för dig som är folkbokförd i Linköping, läs mer på www.linkoping.se/ansokanvux
Norrköpings kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Vägledningscentrum:
Mer information om studie- och yrkesvägledning i Norrköping.
Cecilia Rappestad Katsina 011-15 54 23
Camilla Fagerström Grubb 011-15 54 01
Maarit Kehusmaa 011-15 39 93
Per-Göran Petz 011-15 54 04 eller 0730-20 20 07
Pia Holmberg 011-15 39 83
RoseMarie Boman 011-15 34 91
Thomas Carlsson 011-15 11 73
Mer information hos Norrköpings kommun.
Ansökan:
Norrköpings kommun tar emot ansökan via webben.
Klicka här för att komma till kursutbud och ansökan.
Valdemarsviks kommun
Samordnare Vuxenutbildning:
Mikael Jonsson 0123-192 78
Studie- och yrkesvägledare:
Ida Schröck 070-6014129
Valdemarsviks kommun erbjuder i samarbete med Söderköpings kommun
utbildningar för vuxna.
Det finns även möjlighet att studera på distans.
Mer information hos Valdemarsviks kommun.
Ansökningsblankett:
Ansökan-Valdemarsvik.pdf
Ödeshögs kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Christina Bovin 0144-351 65 eller 070-663 51 65
Ödeshögs kommun erbjuder vuxenutbildning i närliggande kommuner. Kontakta studie- och yrkesvägledare om du har frågor eller vill ha mer information.
Mer information hos Ödeshögs kommun.
Ansökningsblankett:
Ansökan-Ödeshög.pdf
Kursen redovisning 1 omfattar punkterna 2, 4–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 4. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Betygskriterier för redovisning 1
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat redovisningens och revisionens funktion i företaget med hjälp av några exempel. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan företagens redovisning och deras samhällsansvar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för grundläggande lagar och andra bestämmelser som påverkar utformningen av företagens redovisning. I redogörelsen reflekterar eleven över lagarnas och bestämmelsernas syfte och effekter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp inom redovisning. Vidare väljer och använder eleven med säkerhet redovisningstekniska metoder.
Eleven formulerar med säkerhet komplexa frågeställningar inom redovisning, samlar efter samråd med handledare in information från olika, även mer avancerade, källor och gör en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens trovärdighet. Eleven sammanställer informationen på ett strukturerat sätt, för välgrundade och nyanserade resonemang och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. Dessutom deltar eleven i samtal om andra frågeställningar inom redovisning, diskuterar dem ur olika perspektiv samt ger välgrundade och nyanserade argument för sina ståndpunkter.
Eleven använder efter samråd med handledare relevant teknik för kommunikation, beräkningar, informationssökning, presentation och dokumentation.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt redovisningens och revisionens funktion i företaget med hjälp av några exempel. Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan företagens redovisning och deras samhällsansvar. Dessutom redogör eleven utförligt för grundläggande lagar och andra bestämmelser som påverkar utformningen av företagens redovisning.
Eleven redogör utförligt för innebörden av begrepp inom redovisning. Vidare använder eleven med viss säkerhet redovisningstekniska metoder.
Eleven formulerar med viss säkerhet frågeställningar inom redovisning, samlar efter samråd med handledare in information från olika källor och gör en välgrundad bedömning av informationens trovärdighet. Eleven sammanställer informationen, för välgrundade resonemang och drar välgrundade slutsatser. Dessutom deltar eleven i samtal om andra frågeställningar inom redovisning samt ger välgrundade argument för sina ståndpunkter.
Eleven använder efter samråd med handledare relevant teknik för kommunikation, beräkningar, informationssökning, presentation och dokumentation.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt redovisningens och revisionens funktion i företaget med hjälp av några exempel. Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan företagens redovisning och deras samhällsansvar. Dessutom redogör eleven översiktligt för grundläggande lagar och andra bestämmelser som påverkar utformningen av företagens redovisning.
Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp inom redovisning. Vidare använder eleven med viss säkerhet enkla redovisningstekniska metoder.
Eleven formulerar med viss säkerhet enkla frågeställningar inom redovisning, samlar i samråd med handledare in information från olika källor och gör en enkel bedömning av informationens trovärdighet. Eleven sammanställer informationen, för enkla resonemang och drar enkla slutsatser. Dessutom deltar eleven i samtal om andra frågeställningar inom redovisning samt ger enkla argument för sina ståndpunkter.
Eleven använder i samråd med handledare relevant teknik för kommunikation, beräkningar, informationssökning, presentation och dokumentation.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Generell information om ämnet företagsekonomi
Ämnet företagsekonomi behandlar företagande i vid bemärkelse och belyser såväl ekonomiska som sociala och miljömässiga aspekter. I ämnet ingår marknadsföring, ledarskap och organisation, redovisning och kalkylering. Ämnet omfattar även entreprenörskap, som inbegriper metoder och förhållningssätt för att kunna starta, driva och vidareutveckla verksamheter.
Syfte med ämnet företagsekonomi
Undervisningen i ämnet företagsekonomi ska syfta till att eleverna utvecklar förståelse av företagens roll och villkor i samhället från lokal till global nivå. Här ingår företagens ansvar för bland annat hållbar utveckling.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper i företagsekonomiska teorier, modeller och metoder samt förståelse av sambanden mellan olika funktioner inom ett företag. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man förverkligar en affärsidé samt stimulera deras kreativitet och lust att omsätta idéer i praktisk verksamhet. Företagsekonomi handlar om ekonomiska strategier som på olika sätt påverkar våra liv. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla intresse för ekonomiska frågor och förmåga att kritiskt granska, analysera och diskutera företagsekonomiska frågeställningar.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att problematisera, diskutera, argumentera och pröva källor kritiskt. Genom fältstudier och arbete med autentiska exempel ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av företagande. Eleverna ska även ges möjlighet att befästa sina teoretiska kunskaper genom praktisk tillämpning.
Undervisningen i ämnet företagsekonomi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kunskaper om företagens roll i samhällsutvecklingen, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Förmåga att reflektera över företagens ansvar för en hållbar utveckling samt över demokratiska värderingar, etik och genus i samband med ekonomiskt beslutsfattande.
Kunskaper om olika typer av företag samt deras villkor i form av lagar och andra bestämmelser och andra förutsättningar som påverkar företagens verksamhet.
Kunskaper om hur man startar och driver företag och hur olika funktioner inom företagen samverkar för att förverkliga en affärsidé.
Kunskaper om företagsekonomiska begrepp, metoder, teorier och modeller samt förmåga att använda dessa.
Förmåga att med källkritisk medvetenhet identifiera och analysera företagsekonomiska frågeställningar samt att reflektera över resultatet.
Förmåga att leda processer samt att omvandla idéer och teoretiska kunskaper till praktiska och målinriktade aktiviteter. Förmåga att utvärdera arbetsprocesser och resultat.
Förmåga att använda relevant teknik som ett redskap för kommunikation, beräkning, informationssökning, presentation och dokumentation i företagsekonomiska sammanhang.
Kurser i ämnet
Företagsekonomi 1, 100 poäng. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen redovisning 1.
Företagsekonomi 2, 100 poäng, som bygger på kursen företagsekonomi 1. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen redovisning 1.
Företagsekonomi – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen företagsekonomi 2. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.
Entreprenörskap och företagande, 100 poäng, som bygger på kursen företagsekonomi 1 eller kursen entreprenörskap.
Marknadsföring, 100 poäng, som bygger på kursen företagsekonomi 1 eller kursen entreprenörskap och företagande.
Redovisning 1, 100 poäng. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen företagsekonomi 1 och kursen företagsekonomi 2.
Redovisning 2, 100 poäng, som bygger på kursen företagsekonomi 2 eller kursen redovisning 1.