Kurser:
- Administration 1
- Administration 2
- Administration – specialisering
- Affärsjuridik
- Affärskommunikation
- Affärsutveckling och ledarskap
- Biologi - grund
- Biologi 1
- Biologi 2
- Bioteknik
- Branschkunskap inom handel och administration
- Datorteknik 1a
- Datorteknik 1b
- Engelska - grund
- Engelska 5
- Engelska 6
- Engelska 7
- Entreprenörskap
- Entreprenörskap och företagande
- Filosofi 1
- Filosofi 2
- Franska 1
- Franska 2
- Franska 3
- Franska 4
- Fysik - grund
- Fysik 1a
- Fysik 1b1
- Fysik 1b2
- Fysik 2
- Fysik 3
- Företagsekonomi 1
- Företagsekonomi 2
- Företagsekonomi – specialisering
- Geografi - grund
- Geografi 1
- Geografi 2
- Hem- och konsumentkunskap - grund
- Historia - grund
- Historia 1a1
- Historia 1a2
- Historia 1b
- Historia 2a
- Historia 2b – kultur
- Historia 3
- Information och kommunikation 1
- Information och kommunikation 2
- Inköp 1
- Inköp 2
- Internationell ekonomi
- Internationella relationer
- Italienska 1
- Italienska 2
- Italienska 3
- Italienska 4
- Journalistik, reklam och information 1
- Kemi - grund
- Kemi 1
- Kemi 2
- Ledarskap och organisation
- Litteratur
- Logistik 1
- Logistik 2
- Marknadsföring
- Matematik - grund
- Matematik 1a
- Matematik 1b
- Matematik 1c
- Matematik 2a
- Matematik 2b
- Matematik 2c
- Matematik 3b
- Matematik 3c
- Matematik 4
- Matematik 5
- Matematik – specialisering
- Medieproduktion 1
- Medieproduktion 2
- Medier, samhälle och kommunikation 1
- Medier, samhälle och kommunikation 2
- Naturkunskap 1a1
- Naturkunskap 1a2
- Naturkunskap 1b
- Naturkunskap 2
- Näthandel 1
- Näthandel 2
- Personaladministration
- Personlig försäljning 1
- Personlig försäljning 2
- Praktisk marknadsföring 1
- Praktisk marknadsföring 2
- Privatjuridik
- Programhantering
- Programmering 1
- Programmering 2
- Psykologi 1
- Psykologi 2a
- Redovisning 1
- Redovisning 2
- Religionskunskap - grund
- Religionskunskap 1
- Religionskunskap 2
- Religionskunskap – specialisering
- Retorik
- Rätten och samhället
- Samhällskunskap - grund
- Samhällskunskap 1a1
- Samhällskunskap 1a2
- Samhällskunskap 1b
- Samhällskunskap 2
- Samhällskunskap 3
- Skrivande
- Spanska 1
- Spanska 2
- Spanska 3
- Spanska 4
- Svenska - grund
- Svenska 1
- Svenska 2
- Svenska 3
- Svenska som andraspråk - grund
- Svenska som andraspråk 1
- Svenska som andraspråk 2
- Svenska som andraspråk 3
- Särskild utbildning för vuxna
- Teknik 1
- Transport och spedition
- Tyska 1
- Tyska 2
- Tyska 3
- Tyska 4
Kurspaket:
Motala kommun
Studie- och yrkesvägledning
Du når oss på något av följande nummer:
0141-22 56 26
0141-22 57 58
Eller på e-post: vagledningscentrum@motala.se
Utbildningsanordanre
Webbansökan
Sök utbildningar och kurser direkt på webben. Gå till Webbansökan.
Mer information om Vuxenutbildningen i Motala hittar du på Motala kommun.
Svenska - grund
Ämnet handlar om hur svenska språket är uppbyggt och fungerar samt om hur det kan användas. Kärnan i ämnet är språk och litteratur. Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Genom språket kan människan uttrycka sin personlighet, och med hjälp av skönlitteratur, texter av olika slag och olika typer av medier lär hon känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv.
Syfte
Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleven utvecklar kunskaper i och om svenska språket. Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk, få tilltro till sin språkförmåga och därigenom kunna uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften i vardags-, samhälls- och arbetslivet samt vid fortsatta studier. Det innebär att eleven genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.
Undervisningen ska stimulera elevens intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleven ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleven utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleven ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleven utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar innehållet i texter och talat språk från olika källor.
Genom undervisningen ska eleven även ges möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sig muntligt i samtal och framställningar av olika slag samt förmågan att tillgodogöra sig muntliga framställningar och reflektera kring syfte och sammanhang. Genom undervisningen i ämnet ska eleven också ges förutsättningar att använda olika strategier och redskap för språklig förståelse samt för att tala och skriva i olika genrer och situationer.
I undervisningen ska eleven möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen. Undervisningen ska också bidra till att eleven utvecklar kunskaper om olika former av sakprosa. I mötet med olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande ska eleven ges förutsättningar att utveckla sitt språk och sin förståelse för omvärlden.
Genom undervisningen ska eleven ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling samt om hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier. På så sätt ska undervisningen bidra till att stärka elevens medvetenhet om och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan. Undervisningen ska också bidra till att eleven får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för
andra människor. Därigenom ska eleven ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket.
Genom undervisning i ämnet svenska ska eleven sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften och i olika sammanhang,
- förstå och tolka innehållet i muntliga presentationer och talat språk i olika medier
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
- välja texter och talat språk från olika källor och värdera innehållet.
Kurskod: GRNSVE2
Poäng: 1000