För att söka till den här kursen ska du kontakta din hemkommun. Vänligen klicka på din hemkommun:
Boxholms kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Hans Sjögren 0142-895 77
Boxholms kommun erbjuder i samarbete med bland andra Mjölbys och Linköpings kommuner
utbildningar för vuxna. Du kan även söka utbildning och kurser i Tranås. Mer information
om vuxenutbildning i Tranås hittar du här.
Mer information hos Boxholms kommun.
Ansökningsblanketter:
-
Ansökan-Mjölby.pdf
-
Ansökan-Linköping.pdf
Linköpings kommun
Du hittar vårt utbildningsutbud här.
Studie och yrkesvägledning
Jobb – och kunskapstorget
Reception 013 - 20 55 00, 013 - 29 47 00
Öppetider se vår hemsida www.linkoping.se/vuxenutbildning
Birgittaskolans vuxenutbildning
Inger Ek 013- 20 77 30
Roger Karlsson 013 - 20 77 29
Mer information om kommunal vuxenutbildning i Linköping finns på www.linkoping.se/vuxenutbildning
Ansökan:
Linköpings kommun tar emot ansökan via webben för dig som är folkbokförd i Linköping, läs mer på www.linkoping.se/ansokanvux
Norrköpings kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Vägledningscentrum:
Mer information om studie- och yrkesvägledning i Norrköping.
Cecilia Rappestad Katsina 011-15 54 23
Camilla Fagerström Grubb 011-15 54 01
Maarit Kehusmaa 011-15 39 93
Per-Göran Petz 011-15 54 04 eller 0730-20 20 07
Pia Holmberg 011-15 39 83
RoseMarie Boman 011-15 34 91
Thomas Carlsson 011-15 11 73
Mer information hos Norrköpings kommun.
Ansökan:
Norrköpings kommun tar emot ansökan via webben.
Klicka här för att komma till kursutbud och ansökan.
Valdemarsviks kommun
Samordnare Vuxenutbildning:
Mikael Jonsson 0123-192 78
Studie- och yrkesvägledare:
Ida Schröck 070-6014129
Valdemarsviks kommun erbjuder i samarbete med Söderköpings kommun
utbildningar för vuxna.
Det finns även möjlighet att studera på distans.
Mer information hos Valdemarsviks kommun.
Ansökningsblankett:
Ansökan-Valdemarsvik.pdf
Ödeshögs kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Christina Bovin 0144-351 65 eller 070-663 51 65
Ödeshögs kommun erbjuder vuxenutbildning i närliggande kommuner. Kontakta studie- och yrkesvägledare om du har frågor eller vill ha mer information.
Mer information hos Ödeshögs kommun.
Ansökningsblankett:
Ansökan-Ödeshög.pdf
Kursen praktisk marknadsföring 2 omfattar punkterna 3–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4, 6 och 10. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Betygskriterier för praktisk marknadsföring 2
Betyget A
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. Eleven utför dem med gott resultat. Dessutom utformar eleven efter samråd med handledare säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av god kvalitet och uppfyller estetiska krav. I arbetet använder eleven med säkerhet vanligt förekommande utrustning, material, redskap, tekniker och arbetsmetoder.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser. Under arbetets gång utför eleven med säkerhet grundläggande riskbedömningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer. Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Detta gör eleven efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet på ett kundanpassat sätt och med korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget C
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. Eleven utför dem med tillfredsställande resultat. Dessutom utformar eleven efter samråd med handledare säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet och uppfyller estetiska krav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, material, redskap, tekniker och arbetsmetoder.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser. Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet grundläggande riskbedömningar och löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer. Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Detta gör eleven efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt och med korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget E
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare arbetsuppgifter inom praktisk marknadsföring. Eleven utför dem med tillfredsställande resultat. Dessutom utformar eleven i samråd med handledare säljstödsmaterial och varuexponeringar som är av tillfredsställande kvalitet. I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, material, redskap, tekniker och arbetsmetoder.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser. Under arbetets gång utför eleven med viss säkerhet grundläggande riskbedömningar och löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer. Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. Detta gör eleven i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Generell information om ämnet handel
Handel finns i många olika branscher och former och är en länk mellan tillverkare och konsument. Handel bedrivs med både varor och tjänster – lokalt och globalt, fysiskt och digitalt. Ämnet handel omfattar handels- och tjänstesektorns roll och funktioner samt affärsutveckling, ledarskap och marknadsföring.
Syfte med ämnet handel
Undervisningen i ämnet handel ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om handels- och tjänstesektorn. Den ska också lägga en grund för elevernas förmåga att yrkesmässigt utföra arbetsuppgifter inom handel med varor och tjänster. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i praktisk marknadsföring, butiksmatematik, affärsdrift och ledarskap. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna förstår sambandet mellan utbud och efterfrågan.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och möta kunder på ett serviceinriktat och kvalitetsmedvetet sätt. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om säkerhetsfrågor, lagar och andra bestämmelser. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om handelns roll för hållbar utveckling.
Genom praktiska övningar och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom handel med varor och tjänster samt utveckla en yrkesmässig attityd i mötet med kunder. Via kontakter med företag och organisationer inom handels- och tjänstesektorn ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av företagandets villkor. Eleverna ska även ges möjlighet att använda informationsteknik för affärsmässig verksamhet.
Undervisningen i ämnet handel ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kunskaper om handels- och tjänstesektorn.
Kunskaper om affärsutveckling, organisation och ledarskap samt om entreprenörskap och eget företagande.
Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom handel med varor och tjänster.
Färdigheter i att utforma säljstödsmaterial och säljande varuexponeringar.
Förmåga att använda utrustning, material, redskap, tekniker och arbetsmetoder inom området.
Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Förmåga att utföra ekonomiska beräkningar, göra riskbedömningar och lösa problem.
Förmåga att arbeta ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Förmåga att samverka med andra och kommunicera med kunder.
Kurser i ämnet
Branschkunskap inom handel och administration, 100 poäng.
Praktisk marknadsföring 1, 100 poäng.
Praktisk marknadsföring 2, 100 poäng, som bygger på kursen praktisk marknadsföring 1.
Praktisk marknadsföring 3, 100 poäng, som bygger på kursen praktisk marknadsföring 2. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen utställningsdesign 1.
Affärsutveckling och ledarskap, 100 poäng, som bygger på kursen praktisk marknadsföring 1.
Handel – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen servicekunskap eller kursen praktisk marknadsföring 1. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.