Kurser:
Trädgårdsanläggning 2
För att söka till den här kursen ska du kontakta din hemkommun. Vänligen klicka på din hemkommun:
Boxholms kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Hans Sjögren 0142-895 77
Boxholms kommun erbjuder i samarbete med bland andra Mjölbys och Linköpings kommuner
utbildningar för vuxna. Du kan även söka utbildning och kurser i Tranås. Mer information
om vuxenutbildning i Tranås hittar du här.
Mer information hos Boxholms kommun.
Ansökningsblanketter:- Ansökan-Mjölby.pdf
- Ansökan-Linköping.pdf
Finspångs kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Vuxenutbildningscentrum:
Ann-Kristin Lindgren 0122-855 37 eller 070-2216380
Mer information hos Finspångs kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Finspång 2012.pdfKinda kommun
Kinda Lärcentrum
Storgatan 9
590 38 KISA
Studie- och yrkesvägledare
Maria Malgeryd 0494-192 70 el 070-544 92 70 maria.malgeryd@kinda.se
Ansökningsblankett: Ansökan KomVux.pdf
Linköpings kommun
Du hittar vårt utbildningsutbud här.
Studie och yrkesvägledning
Jobb – och kunskapstorget
Reception 013 - 20 55 00, 013 - 29 47 00
Öppetider se vår hemsida www.linkoping.se/vuxenutbildning
Birgittaskolans vuxenutbildning
Inger Ek 013- 20 77 30
Roger Karlsson 013 - 20 77 29
Mer information om kommunal vuxenutbildning i Linköping finns på www.linkoping.se/vuxenutbildning
Ansökan:
Linköpings kommun tar emot ansökan via webben för dig som är folkbokförd i Linköping, läs mer på www.linkoping.se/ansokanvux
Mjölby kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Jane Johansson 0142-852 59
Mer information hos Mjölby kommun.
Ansökningsblankett: komvux-ansökningsblankett.pdfMotala kommun
Studie- och yrkesvägledning
Du når oss på något av följande nummer:
0141-22 56 26
0141-22 57 58
Eller på e-post: vagledningscentrum@motala.se
Utbildningsanordanre
Webbansökan
Sök utbildningar och kurser direkt på webben. Gå till Webbansökan.
Mer information om Vuxenutbildningen i Motala hittar du på Motala kommun.
Naturbruksgymnasiet
Studie- och yrkesvägledare:
Ingrid Gustavsson 013-22 79 12 eller 0767-98 28 36
Mer information hos Naturbruksgymnasiet.
Ansökningsblanketter:- Ansökan-Vreta.pdf
- Ansokan-Himmelstalund.pdf
Norrköpings kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Vägledningscentrum:
Mer information om studie- och yrkesvägledning i Norrköping.
Cecilia Rappestad Katsina 011-15 54 23
Camilla Fagerström Grubb 011-15 54 01
Maarit Kehusmaa 011-15 39 93
Per-Göran Petz 011-15 54 04 eller 0730-20 20 07
Pia Holmberg 011-15 39 83
RoseMarie Boman 011-15 34 91
Thomas Carlsson 011-15 11 73
Mer information hos Norrköpings kommun.
Ansökan:
Norrköpings kommun tar emot ansökan via webben.
Klicka här för att komma till kursutbud och ansökan.
Söderköpings kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Viveca Frejd 0121-184 31
Mer information hos Söderköpings kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Söderköping.pdfVadstena kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Anneli Turesson 0143-152 60 mob 0721454383
Administratör:
Maria Leinar 0143-152 66
Vadstena kommun erbjuder vuxenutbildning i närliggande kommuner.
Mer information hos Vadstena kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Motala och Vadstena.pdfValdemarsviks kommun
Samordnare Vuxenutbildning:
Mikael Jonsson 0123-192 78
Studie- och yrkesvägledare:
Ida Schröck 070-6014129
Valdemarsviks kommun erbjuder i samarbete med Söderköpings kommun
utbildningar för vuxna.
Det finns även möjlighet att studera på distans.
Mer information hos Valdemarsviks kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Valdemarsvik.pdfÅtvidabergs kommun
Utbildningsassistent VUX
Christina Andersson 0120-833 72
christina.andersson@atvidaberg.se
Mer information hos Åtvidabergs kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Åtvidaberg.pdfÖdeshögs kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Christina Bovin 0144-351 65 eller 070-663 51 65
Ödeshögs kommun erbjuder vuxenutbildning i närliggande kommuner. Kontakta studie- och yrkesvägledare om du har frågor eller vill ha mer information.
Mer information hos Ödeshögs kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Ödeshög.pdfKursen trädgårdsanläggning 2 omfattar punkterna 1–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kurskod: TRDTRÄ02
Poäng: 100
Betygskriterier
Betygskriterier för trädgårdsanläggning 2
Betyget A
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap. Resultatet av arbetet är gott. Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven utarbetar efter samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp. I arbetet redogör eleven utförligt och nyanserat för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen. I förslaget ingår en avancerad ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen. Eleven motiverar utförligt och nyanserat dessa val samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget C
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven utarbetar efter samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp. I arbetet redogör eleven utförligt för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen. I förslaget ingår en ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen. Eleven motiverar utförligt dessa val samt gör välgrundade bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget E
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med visst handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven löser i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven utarbetar i samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp. I arbetet redogör eleven översiktligt för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen. I förslaget ingår en enkel ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen. Eleven motiverar översiktligt dessa val samt gör enkla bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Generell information
Generell information om ämnet trädgårdsanläggning
Ämnet trädgårdsanläggning behandlar anläggning av hårdgjorda ytor och vegetationsytor i olika miljöer som parker, bostadsområden, kyrkogårdar och trädgårdar. Det behandlar också hållbarhet, funktion, teknik och kvalitet inom trädgårdsanläggning. Dessutom behandlas användning av den tekniska utrustning som behövs inom trädgårdsanläggning. I ämnet utgör park- och trädgårdsanläggningars historiska utveckling samt vetenskaplig forskning om människors behov av gröna miljöer en grund.
Ämnets syfte
Syfte med ämnet trädgårdsanläggning
Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. Den ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om anläggningsprocessen och om sambanden mellan funktion, markförhållanden, materialval, växtval och anläggningsteknik. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att bedöma kvaliteten på anläggningsarbeten. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmetoder, material och tekniker som används inom området samt förmåga att arbeta på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om historiska trädgårdsmiljöer.
Praktiska övningar i undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utföra arbetet både hantverksmässigt och med hjälp av aktuell teknisk utrustning. Genom fältstudier ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om historiska miljöer och anläggningars estetiska uttryck. Ett undersökande arbetssätt ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera trädgårdsanläggningar med utgångspunkt från funktion och biologiska grunder.
Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kurser i ämnet
Anordnare
-
- Naturbruksgymnasiet - Himmelstalundsgymnasiet
- Traditionell
- mer
- Traditionell med fasta datum för kursstart.
Startdatum: 2014-08-18 och 2015-01-05 och 2015-08-17.
Kursen går över två terminer. Bunden skolförlagd undervisning.
Kursen bygger på Trädgårdsanläggning 1.
Båda kurserna kan läsas parallellt.