För att söka till den här kursen ska du kontakta din hemkommun. Vänligen klicka på din hemkommun:
Boxholms kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Hans Sjögren 0142-895 77
Boxholms kommun erbjuder i samarbete med bland andra Mjölbys och Linköpings kommuner
utbildningar för vuxna. Du kan även söka utbildning och kurser i Tranås. Mer information
om vuxenutbildning i Tranås hittar du här.
Mer information hos Boxholms kommun.
Ansökningsblanketter:
-
Ansökan-Mjölby.pdf
-
Ansökan-Linköping.pdf
Linköpings kommun
Du hittar vårt utbildningsutbud här.
Studie och yrkesvägledning
Jobb – och kunskapstorget
Reception 013 - 20 55 00, 013 - 29 47 00
Öppetider se vår hemsida www.linkoping.se/vuxenutbildning
Birgittaskolans vuxenutbildning
Inger Ek 013- 20 77 30
Roger Karlsson 013 - 20 77 29
Mer information om kommunal vuxenutbildning i Linköping finns på www.linkoping.se/vuxenutbildning
Ansökan:
Linköpings kommun tar emot ansökan via webben för dig som är folkbokförd i Linköping, läs mer på www.linkoping.se/ansokanvux
Norrköpings kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Vägledningscentrum:
Mer information om studie- och yrkesvägledning i Norrköping.
Cecilia Rappestad Katsina 011-15 54 23
Camilla Fagerström Grubb 011-15 54 01
Maarit Kehusmaa 011-15 39 93
Per-Göran Petz 011-15 54 04 eller 0730-20 20 07
Pia Holmberg 011-15 39 83
RoseMarie Boman 011-15 34 91
Thomas Carlsson 011-15 11 73
Mer information hos Norrköpings kommun.
Ansökan:
Norrköpings kommun tar emot ansökan via webben.
Klicka här för att komma till kursutbud och ansökan.
Valdemarsviks kommun
Samordnare Vuxenutbildning:
Mikael Jonsson 0123-192 78
Studie- och yrkesvägledare:
Ida Schröck 070-6014129
Valdemarsviks kommun erbjuder i samarbete med Söderköpings kommun
utbildningar för vuxna.
Det finns även möjlighet att studera på distans.
Mer information hos Valdemarsviks kommun.
Ansökningsblankett:
Ansökan-Valdemarsvik.pdf
Ödeshögs kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Christina Bovin 0144-351 65 eller 070-663 51 65
Ödeshögs kommun erbjuder vuxenutbildning i närliggande kommuner. Kontakta studie- och yrkesvägledare om du har frågor eller vill ha mer information.
Mer information hos Ödeshögs kommun.
Ansökningsblankett:
Ansökan-Ödeshög.pdf
Kursen trädgårdsanläggning 1 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 8.
Betygskriterier för trädgårdsanläggning 1
Betyget A
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom mätteknik och trädgårdsanläggning med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med de verktyg och den tekniska utrustning som används inom trädgårdsanläggning. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning. Dessutom läser och tolkar eleven med säkerhet ritningar och andra bygghandlingar. Eleven redogör utförligt och nyanserat för parker och trädgårdar ur ett brukarperspektiv, speciellt för hur den gröna miljön gestaltas för olika brukargrupper.
I samband med fältstudier redogör eleven utförligt och nyanserat för parkers, kyrkogårdars och trädgårdsanläggningars historia. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för parkernas, kyrkogårdarnas och trädgårdsanläggningarnas funktion, uppbyggnad och läge samt för deras materialval och växtval. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av trädgårdsanläggningars estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget C
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom mätteknik och trädgårdsanläggning med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med de verktyg och den tekniska utrustning som används inom trädgårdsanläggning. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör utförligt för byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning. Dessutom läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar och andra bygghandlingar. Eleven redogör utförligt för parker och trädgårdar ur ett brukarperspektiv, speciellt för hur den gröna miljön gestaltas för olika brukargrupper.
I samband med fältstudier redogör eleven utförligt för parkers, kyrkogårdars och trädgårdsanläggningars historia. Eleven redogör också utförligt för parkernas, kyrkogårdarnas och trädgårdsanläggningarnas funktion, uppbyggnad och läge samt för deras materialval och växtval. Dessutom gör eleven välgrundade bedömningar av trädgårdsanläggningars estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget E
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom mätteknik och trädgårdsanläggning med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med de verktyg och den tekniska utrustning som används inom trädgårdsanläggning. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör översiktligt för byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning. Dessutom läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar och andra bygghandlingar. Eleven redogör översiktligt för parker och trädgårdar ur ett brukarperspektiv, speciellt för hur den gröna miljön gestaltas för olika brukargrupper.
I samband med fältstudier redogör eleven översiktligt för parkers, kyrkogårdars och trädgårdsanläggningars historia. Eleven redogör också översiktligt för parkernas, kyrkogårdarnas och trädgårdsanläggningarnas funktion, uppbyggnad och läge samt för deras materialval och växtval. Dessutom gör eleven enkla bedömningar av trädgårdsanläggningars estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Generell information om ämnet trädgårdsanläggning
Ämnet trädgårdsanläggning behandlar anläggning av hårdgjorda ytor och vegetationsytor i olika miljöer som parker, bostadsområden, kyrkogårdar och trädgårdar. Det behandlar också hållbarhet, funktion, teknik och kvalitet inom trädgårdsanläggning. Dessutom behandlas användning av den tekniska utrustning som behövs inom trädgårdsanläggning. I ämnet utgör park- och trädgårdsanläggningars historiska utveckling samt vetenskaplig forskning om människors behov av gröna miljöer en grund.
Syfte med ämnet trädgårdsanläggning
Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. Den ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om anläggningsprocessen och om sambanden mellan funktion, markförhållanden, materialval, växtval och anläggningsteknik. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att bedöma kvaliteten på anläggningsarbeten. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmetoder, material och tekniker som används inom området samt förmåga att arbeta på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om historiska trädgårdsmiljöer.
Praktiska övningar i undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utföra arbetet både hantverksmässigt och med hjälp av aktuell teknisk utrustning. Genom fältstudier ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om historiska miljöer och anläggningars estetiska uttryck. Ett undersökande arbetssätt ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera trädgårdsanläggningar med utgångspunkt från funktion och biologiska grunder.
Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning.
Förmåga att använda aktuell teknisk utrustning.
Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt i samband med anläggningsarbeten.
Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Kunskaper om byggprocessen samt förmåga att läsa och tolka ritningar och utarbeta förslag till trädgårdsanläggningar.
Kunskaper om hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare och funktioner.
Kunskaper om den historiska utvecklingen inom park- och trädgårdsområdet.
Kunskaper om sambanden mellan växtval, klimat, markförhållanden, dränering, jord, material och anläggningsteknik.
Kurser i ämnet
Trädgårdsanläggning 1, 100 poäng, som bygger på kursen trädgårdsodling.
Trädgårdsanläggning 2, 100 poäng, som bygger på kursen trädgårdsanläggning 1.
Trädgårdsanläggning – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen trädgårdsanläggning 2. Kursen kan läsas flera gånger med olika innehåll.