Etik och människans livsvillkor
För att söka till den här kursen ska du kontakta din hemkommun. Vänligen klicka på din hemkommun:
Boxholms kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Hans Sjögren 0142-895 77
Boxholms kommun erbjuder i samarbete med bland andra Mjölbys och Linköpings kommuner
utbildningar för vuxna. Du kan även söka utbildning och kurser i Tranås. Mer information
om vuxenutbildning i Tranås hittar du här.
Mer information hos Boxholms kommun.
Ansökningsblanketter:- Ansökan-Mjölby.pdf
- Ansökan-Linköping.pdf
Finspångs kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Vuxenutbildningscentrum:
Ann-Kristin Lindgren 0122-855 37 eller 070-2216380
Mer information hos Finspångs kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Finspång 2012.pdfKinda kommun
Kinda Lärcentrum
Storgatan 9
590 38 KISA
Studie- och yrkesvägledare
Maria Malgeryd 0494-192 70 el 070-544 92 70 maria.malgeryd@kinda.se
Ansökningsblankett: Ansökan KomVux.pdf
Linköpings kommun
Du hittar vårt utbildningsutbud här.
Studie och yrkesvägledning
Jobb – och kunskapstorget
Reception 013 - 20 55 00, 013 - 29 47 00
Öppetider se vår hemsida www.linkoping.se/vuxenutbildning
Birgittaskolans vuxenutbildning
Inger Ek 013- 20 77 30
Roger Karlsson 013 - 20 77 29
Mer information om kommunal vuxenutbildning i Linköping finns på www.linkoping.se/vuxenutbildning
Ansökan:
Linköpings kommun tar emot ansökan via webben för dig som är folkbokförd i Linköping, läs mer på www.linkoping.se/ansokanvux
Mjölby kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Jane Johansson 0142-852 59
Mer information hos Mjölby kommun.
Ansökningsblankett: komvux-ansökningsblankett.pdfMotala kommun
Studie- och yrkesvägledning
Du når oss på något av följande nummer:
0141-22 56 26
0141-22 57 58
Eller på e-post: vagledningscentrum@motala.se
Utbildningsanordanre
Webbansökan
Sök utbildningar och kurser direkt på webben. Gå till Webbansökan.
Mer information om Vuxenutbildningen i Motala hittar du på Motala kommun.
Naturbruksgymnasiet
Studie- och yrkesvägledare:
Ingrid Gustavsson 013-22 79 12 eller 0767-98 28 36
Mer information hos Naturbruksgymnasiet.
Ansökningsblanketter:- Ansökan-Vreta.pdf
- Ansokan-Himmelstalund.pdf
Norrköpings kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Vägledningscentrum:
Mer information om studie- och yrkesvägledning i Norrköping.
Cecilia Rappestad Katsina 011-15 54 23
Camilla Fagerström Grubb 011-15 54 01
Maarit Kehusmaa 011-15 39 93
Per-Göran Petz 011-15 54 04 eller 0730-20 20 07
Pia Holmberg 011-15 39 83
RoseMarie Boman 011-15 34 91
Thomas Carlsson 011-15 11 73
Mer information hos Norrköpings kommun.
Ansökan:
Norrköpings kommun tar emot ansökan via webben.
Klicka här för att komma till kursutbud och ansökan.
Söderköpings kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Viveca Frejd 0121-184 31
Mer information hos Söderköpings kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Söderköping.pdfVadstena kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Anneli Turesson 0143-152 60 mob 0721454383
Administratör:
Maria Leinar 0143-152 66
Vadstena kommun erbjuder vuxenutbildning i närliggande kommuner.
Mer information hos Vadstena kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Motala och Vadstena.pdfValdemarsviks kommun
Samordnare Vuxenutbildning:
Mikael Jonsson 0123-192 78
Studie- och yrkesvägledare:
Ida Schröck 070-6014129
Valdemarsviks kommun erbjuder i samarbete med Söderköpings kommun
utbildningar för vuxna.
Det finns även möjlighet att studera på distans.
Mer information hos Valdemarsviks kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Valdemarsvik.pdfÅtvidabergs kommun
Utbildningsassistent VUX
Christina Andersson 0120-833 72
christina.andersson@atvidaberg.se
Mer information hos Åtvidabergs kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Åtvidaberg.pdfÖdeshögs kommun
Studie- och yrkesvägledare:
Christina Bovin 0144-351 65 eller 070-663 51 65
Ödeshögs kommun erbjuder vuxenutbildning i närliggande kommuner. Kontakta studie- och yrkesvägledare om du har frågor eller vill ha mer information.
Mer information hos Ödeshögs kommun.
Ansökningsblankett: Ansökan-Ödeshög.pdfKursen etik och människans livsvillkor omfattar punkterna 1 och 3–6 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kurskod: MÄNETI0
Poäng: 100
Betygskriterier
Betygskriterier för etik och människans livsvillkor
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några olika kulturmönster och diskuterar utförligt och nyanserat hur människor påverkas av sin kultur. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. I redogörelsen använder eleven med säkerhet centrala etiska begrepp. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. I diskussionen värderar eleven med nyanserade omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor.
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. Detta gör eleven efter samråd med handledare. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare samt ger förslag på hur det egna förhållningssättet kan utvecklas.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt några olika kulturmönster och diskuterar utförligt hur människor påverkas av sin kultur. Dessutom beskriver eleven utförligt några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
Eleven redogör utförligt för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp. Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor.
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. Detta gör eleven efter samråd med handledare. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt några olika kulturmönster och diskuterar översiktligt hur människor påverkas av sin kultur. Dessutom beskriver eleven översiktligt några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
Eleven redogör översiktligt för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp. Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor.
Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. Detta gör eleven i samråd med handledare. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Generell information
Generell information om ämnet människan
Ämnet människan är till sin karaktär tvärvetenskapligt med innehåll från filosofi, sociologi, vårdvetenskap, religionskunskap och samhällskunskap. Det behandlar de kulturella, etiska och sociala mönster som präglar människans liv.
Ämnets syfte
Syfte med ämnet människan
Undervisningen i ämnet människan ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om människan och hennes livslopp utifrån sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. Den ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att möta, kommunicera och samarbeta med människor i olika situationer. Med etiken som utgångspunkt ska sådana frågor om människovärde och människosyn som kan knytas till yrkesområdet behandlas i undervisningen.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna arbeta med patienter och brukare från olika kulturer såväl i Sverige som i andra länder.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att söka, kritiskt granska, värdera och använda information från olika källor.
Undervisningen i ämnet människan ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kurser i ämnet
Anordnare
-
- Mjölby - Vuxenutbildningen
- Traditionell
- mer
- Traditionell med fasta datum för kursstart.
Startdatum: 2014-01-13.
Samläsning med Vård- och omsorgscollage