<< Tillbaka

Servicekunskap

Kursen servicekunskap omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte med särskild betoning på punkterna 1–3. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande servicekoncept, funktioner och begrepp samt betydelsen av god kundservice.
  • Arbete med service vid försäljning av olika slags produkter och tjänster.
  • Säljarens arbetsuppgifter i olika branscher och service i olika typer av verksamheter.
  • Attityder och värderingar i servicesituationer.
  • Verbal och ickeverbal kommunikation samt olika kulturella kommunikationsmönster.
  • Förhållningssätt och hur man agerar i olika kund- och servicesituationer.
  • Konsumentlagar och god säljetik.
  • Betalningssätt och betalningsformer.
  • Arbetsmiljö och säkerhet, till exempel säkerhetstänkande och säkerhetsregler i yrken och organisationer inom handels- och tjänstesektorn.
  • Tillämpning av ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt inom olika serviceyrken, till exempel yrkena säljare, kundmottagare och administratör.
  • Metoder för utvärdering av service.
  • Datorstöd i service- och säljarbetet.
  • Kurskod: FÖSSEV0

    Poäng: 100

    Anordnare